Steeds meer trainers en coaches overwegen hun trainingen blended te maken. Ze merken dat ze zich ermee kunnen onderscheiden in een krimpende markt met steeds meer concurrentie. Maar wanneer weet je of Blended Learning ook voor jouw training van meerwaarde is? Is het ook in jouw situatie de investering waard? Welke aspecten en factoren zijn belangrijk bij de keuze voor Blended Learning?

Als je overweegt om je online leervormen (e-learning) te integreren in je offline trainingen zijn er enkele belangrijke vragen die je moet beantwoorden. Alleen dan weet je of blended learning ook bij jou en jouw aanpak past.

Doelen

Een van de eerste vragen die je jezelf moet stellen is: Wat wil ik bereiken met m’n training? Vaak heb je, al dan niet expliciet, leerdoelen geformuleerd. Of anders toch een scherp beeld van de vaardigheden en/of het gedrag wat door de training geleerd of verbeterd moet worden. En van de kennis die nodig is om tot die verbetering te komen.

Leeractiviteiten

Als je de doelen goed voor ogen hebt, ga dan eens na welke leervormen je nu gebruikt in je training, en welke leeractiviteiten je van de deelnemers verwacht. Welke activiteiten moeten persé offline, in een face-tot-face bijeenkomst? Welke activiteiten komen juist beter in een online leeromgeving tot zijn recht? Denk ook aan leeractiviteiten die nu, in een face-to-face bijeenkomst niet goed mogelijk zijn, maar in een digitale leeromgeving juist wel!

Waarom?

Met de doelen en de leeractiviteiten heb je bijna al de structuur van je blended leertraject. Maar het belangrijkste dat je jezelf moet afvragen is: “Waarom wil ik online leeractiviteiten integreren in mijn face-to-face training?” Er zijn heel veel redenen om dat te doen, maar gelden die ook voor jou?

Hieronder heb ik een aantal voordelen van het gebruik van ICT in trainingen benoemd. Ga eens na in welke mate deze voordelen ook voor jouw training zouden gelden:

  • De organisatie is flexibeler:
    • Plaats- en tijdonafhankelijk;
    • Flexibeler inspelen op verschillende leerstijlen door leerstof op verschillende manieren aan te bieden;
    • Variatie in de mate van sturing.
  • Deelnemers die aan de face-to-face training beginnen hebben hetzelfde kennisniveau.
  • Deelnemers kunnen vooraf aan face-to-face bijeenkomst al worden gemotiveerd.
  • De deelnemers staan vaker en meer in contact met elkaar, op door henzelf gekozen momenten en over door henzelf gekozen onderwerpen.
  • Informatiebronnen en deskundigen zijn door gebruik van het web gemakkelijker toegankelijk.
  • Er zijn betere mogelijkheden voor samenwerkend leren:
    • De samenwerking via de computer verloopt rustiger.
    • In discussies kunnen deelnemers hun bijdragen opschrijven waardoor hun gedachten beter gestructureerd en gevormd worden. Dat bevordert  verdiepend leren.
  • Deelnemers kunnen elkaar effectief feedback geven op leerprocessen en –resultaten.
  • De trainer heeft meer inzicht in de vooruitgang die individuele deelnemers realiseren.
  • De effecten van de training kunnen beter worden gedocumenteerd wat de verantwoording naar de opdrachtgever vergemakkelijkt.

Return on Investment

De vraag of  en wanneer je de investering terug verdient is lastig  te beantwoorden. Het heeft natuurlijk te maken met het aantal deelnemers, de frequentie en je verdienmodel. Maar net zo belangrijk is welke investering in jouw situatie noodzakelijk is. Als een Renault Clio alle functionaliteiten biedt die je nodig hebt, koop je géén Audi Q7. Tenminste niet op rationele gronden.

De investering bestaat hoofdzakelijk uit twee delen: de ontwikkeling van het gedeelte e-learning en de ontsluiting van de online leeractiviteiten. Deelnemers moeten toegang krijgen tot de e-learning en andere activiteiten die van hen online verwacht worden. Daarvoor heb je een Elektronische Leeromgeving (ELO) nodig of een Leer Management Systeem (LMS).

Maar ook hier geldt: wat is in jouw situatie nodig? Welke leeractiviteiten wil je online laten uitvoeren en welke functionaliteiten van zo’n LMS of ELO zijn dan toereikend? Daarvoor is het belangrijk om eerst de vragen hierboven te beantwoorden.

Hulp nodig?

Ik kan je helpen met advies over het LMS of de ELO die het beste bij je past. Ik kan ook de e-learning voor je ontwikkelen. In een hele korte tijd (drie weken) en tegen een vaste lage prijs. Als je mijn hulp nodig hebt, vul dan het reactieformulier hieronder in. Dan neem ik zo snel mogelijk contact met je op. Bellen mag ook altijd: 06 201 411 03.