feedbackLeren “in the workflow” moet je faciliteren. Onder andere door het snel ter beschikking stellen van adequate feedback op het handelen tijdens het werk. Van je teamleider of een expert op kritieke handelingen in cruciale situaties. Ik kreeg recent een demonstratie van Fieldback. Een “instant performance analysis system”, ontworpen in “the smartest region of the world”, op Strijp S in Eindhoven.

Effectief leren “in the workflow”

Leren en ontwikkelen van medewerkers is het meest effectief tijdens het werk, in the workflow. Bij voorkeur binnen het eigen team. In de werksituatie zien mensen ook snel de relevantie en het rendement van leren en ontwikkelen. Dat is de beste plek om kennis te delen en te genereren. Het ligt voor de hand, vragen of problemen die je tijdens je werk tegenkomt eerst met je teamleden te bespreken. Door de collegiale relatie is de kans groot dat anderen kennis met je willen delen en andersom.

Feedback krijgen en geven is onderdeel van kennis delen

De effectiviteit en het rendement van leren tijdens het werk is afhankelijk van systemen die in staat zijn medewerkers met elkaar te verbinden om hen in staat te stellen om snel kennis te genereren en met elkaar te delen. Elkaar effectief feedback geven is een aspect van kennisdelen binnen teams en afdelingen.

Het systeem

Het Fieldback systeem is een video-analysesysteem en is de afgelopen jaren voor de sport ontwikkeld door Spinnov in samenwerking met de Technische Universiteit Eindhoven en Innosport. Het systeem is getest bij o.a. het Nederlands mannenhockeyteam en verschillende sportclubs en er zijn 2 fieldlabs ingericht bij Hockeyclub Asten Someren en Atletiekvereniging  Prins Hendrik in Vught. Het werkt wireless en webbased en is binnen 5 minuten operationeel.

Feedback in the moment of learning need!

Met één of meerdere camera’s worden, vooraf te bepalen “events” opgenomen. Bijvoorbeeld een bepaalde procedure of situatie. Er kunnen namen van medewerkers “getagd” worden en een vakdeskundige of teamleider wordt “event-owner”. Cruciale momenten uit deze events kunnen gemakkelijk worden geknipt en geclassificeerd. Zo kun je die momenten direct na bespreken of digitaal van feedback voorzien. Maar je kunt events en moments ook opslaan en gebruiken in een elektronische leeromgeving om ze voor trainingsdoeleinden te gebruiken. Of opslaan in het portfolio van de medewerker. Feedback in the moment of learning need! (Bob Mosher & Conrad Gottfredson)

De applicatie werkt op alle platformen en heeft een vaste en mobiele versie. Het vaste systeem werkt met vaste camera’s die via internet vanuit een willekeurige plaats zijn te bedienen. Het mobiele systeem is makkelijk verplaatsbaar en werkt via een lokaal wifiveld.

Ook als ondersteuning voor formele trainingen

Tijdens de demonstratie zag ik talloze mogelijkheden voor het Fieldback systeem. Zeker voor leren “in the workflow”, maar ook voor formele trainingen.

Er zijn in trainingen ook veel didactische situaties te bedenken waarin om perfomance analyse wordt gevraagd. Bijvoorbeeld als hulpmiddel bij het nabespreken van soft skills , zoals communicatieve of sociale vaardigheden. Of bij examens waarbij soms behoefte is aan juridische bewijslast.

Ik was razend enthousiast over de vele mogelijkheden en het innovatieve karakter van Fieldback.